مضرات لوازم آرایشی تولید شده با مواد صنعتی را جدی بگیرید

لوازم آرایشی از قدیم با مواد اولیه طبیعی مانند انواع روغن های حیوانی و گیاهی، گیاهان دارای رنگدانه های طبیعی و مواد معدنی ساخته می شده است. این مواد نه تنها ضرری را متوجه مصرف کننده آن نمی کرده اند بلکه در صورت خورده شدن یا جذب توسط پوست یا موارد دیگر، هیچگونه عارضه ای برای فرد به همراه نداشته اند. در برخی موارد حتی شاید خوردن این لوازم آرایشی خوشمزه هم بوده است.

متاسفانه در سال های اخیر با حذف مواد طبیعی و روی آوردن شرکت های تولیدی به استفاده از مواد مضر شیمیایی برای تولید لوازم آرایشی، نه تنها بیماری های مختلف افزایش پیدا کرده است، بلکه عوارض زیادی نیز بر روی پوست بر جای مانده که گاهی جبران ناپذیر است. استفاده از لوازم آرایشی طبیعی هنوز هم اولویت بسیار زیادی دارد.

در این مطلب قصد داریم با مروری بر مواد شیمیایی مضری که امروزه به عنوان مواد اولیه ساخت لوازم آرایش مرغوب! مورد استفاده قرار می گیرند، به معرفی برخی از انواع مواد طبیعی که از گذشته تا امروز به عنوان مواد طبیعی آرایشی کاربرد داشته اند بپردازیم. به ویژه موم طبیعی زنبور عسل که امروزه نگاه ویژه ای به عنوان یک ماده طبیعی برای قرار گیری در انواع لوازم آرایش به آن می شود.

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی شیمیایی و مضرات آن ها
شاید بد نباشد کمی اطلاعات خود را در مورد مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی که گاه با قیمت های ارزان و حتی گاهی گران خریداری می کنید، بیشتر کنید. در هنگام خرید لوازم آرایشی به ویژه لوازم آرایشی که برای پوست صورت و به ویژه در اطراف لب هستند یا ممکن است به لب نزدیک شوند، باید بیشتر به ترکیبات موجود در آن دقت کنید. فرقی نمی کند قصد خرید صابون ابرو را داشته باشید یا می خواهید برای خرید شیر پاک کن اقدام کنید یا حتی برای خرید لاک و رژ لب اقدام کرده اید؛ در هر صورت باید به ترکیبات به کار رفته درون محصول آرایشی دقت داشته باشید.

در ادامه سعی کرده ایم به معرفی برخی از این مواد شیمیایی که در تولید لوازم آرایش به کار می روند اشاره کنیم. آشنایی با این مواد قطعا می تواند به شما برای خرید هوشمندانه تر لوازم آرایشی کمک کند.

*    فتالات
فتالات ماده ای بسیار سمی است که در لاک ناخن به وفور دیده می شود. این ماده سمی بر روی کلیه، کبد و ریه اثرات بسیار نامطلوبی داشته و اکیدا توصیه می شود برای کودکان استفاده نشود. این توصیه برای کودکان نه تنها به دلیل سمی بودن این ماده و جذب آن از طریق پوست است؛ بلکه بسیاری کودکان عادت دارند که ناخن های خود را بجوند یا انگشتان دست خود را بمکند و این عادت های نابجا خطرات استفاده از این مواد را صد چندان می کند.
*    کادمیم
یک ماده شیمیایی فوق العاده سمی که متاسفانه در تولید مواد آرایشی استفاده می شود، کادمیم است. این ماده در سایه چشم، کرم پودر و کرم های دور چشم استفاده می شود. که از جمله عوارض آن می توان به سرطان، مشکلات کلیوی و استخوانی اشاره کرد.
*    بنزوفنون ها
این ماده شیمیایی در تولید انواع تافت مو، لاک ناخن و براق کننده های مو استفاده می شود. بنزوفنون ها منجر به شوک آنافیلاکتیک و واکنش های آلرژیک مثل خارش پوست می شوند.
*    تولوئن
یکی از موادی که در رنگ های مو و لاک های ناخن استفاده می شود تولوئن است. استفاده از آن با عوارض سیستم عصبی مرکزی همراه است. از مهم ترین این عوارض می توان به زمینه سازی برای ابتلا به آلزایمر نام برد.
*    پارابن ها
شاید تا کنون نام پارابن را شنیده باشید و حتی روی بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی عبارت فاقد پارابن را دیده باشید. این ماده شیمیایی در انواع ادکلن ها، عطرها، شامپوها و کرم ها استفاده می شود که اثرات بسیار نامطلوبی بر روی عملکرد غدد درون ریز بدن دارد. بسیاری تحقیقات رابطه وجود پارابن را در محصولات بهداشتی با تومور پستان نشان می دهند.
*    سرب
سرب یکی از پر مصرف ترین مواد مصرفی در لوازم آرایشی است که در رژ لب، سایه چشم، خط چشم و همچنین در رنگ موها استفاده می شود. این ماده می تواند اختلالات عصبی، مشکلات ناباروری و سرطان را ایجاد نماید. حتی تحقیقات نشان داده است که سرب در دوز بالا می تواند به ناهنجاری پیش از تولد و حتی سقط جنین بیانجامد. حتی در بزرگسالان هم مصرف سرب رابطه مستقیمی با کاهش بهره هوشی افراد دارد.
*    فرمالدهید
ماده ای که بسیاری اوقات به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی استفاده می شود اما شاید گاهی به نام معروف خود بر روی برچسب این محصولات یافت نشود، فرمالدهید است. این ماده سرطان زا گاها با نامهای متانامین، دی ام دی ام هیدانتوین و کوارترنیوم دیده می شود.
*    مواد نفتی
در بسیاری از موارد از محصولات حاصل از قطران یا مشتقات نفتی در تولید لوازم آرایشی درجه دوم و سوم استفاده می شود. این مواد باعث بروز طیف وسیعی از سرطان ها می شوند.
*    کورتن
کلوبتازون یکی از مواد استفاده شده در کرم های سفید کننده است و از آنجائیکه این ماده یک کورتن بسیار قوی است، می تواند بر روی غدد فوق کلیوی اثر گذاشته و حتی باعث چاقی و پوکی استخوان هم می شود.
*    تالک
این ماده در پودر بچه، دئودورانت و پودرهای آرایشی یافت می شود. احتمالا نام این پودر را بر روی دستکش های مخصوص جراحی و دندان پزشکی دیده اید. تالک ماده ای سرطان زا بوده و در طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر روی بدن دارد.
*    باکتری ها و قارچ ها
 در بسیاری مواد آرایشی تقلبی، مقدار قابل توجهی از سم آفلاتوکسین که توسط قارچ ها تولید می گردد، یافت می شود. همچنین مقادیری باکتری های خطرناک که از عوامل اصلی مشکلات کلیوی و گاها اسهال شدید هستند هم در این لوازم تقلبی وجود دارد.


شاید برایتان جالب باشد که واقعا چرا این همه مواد خطرناک در تولید لوازم آرایشی به کار می رود؟ وقتی ما مواد طبیعی فوق العاده عالی برای استفاده در تولید لوازم آرایشی داریم چه لزومی به استفاده از این مواد مضر و کشنده است؟ همین فراورده های زنبور عسل، از عسل طبیعی گرفته تا ژل رویال و موم طبیعی از بهترین مواد طبیعی برای تولید لوازم آرایشی هستند. اما افسوس! علت استفاده از این مواد شیمیایی، سودآوری بیشتر شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی است که هیچ فکری برای سلامتی مصرف کنندگان خود ندارند

مضرات استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی
از آنجایی که در سال های اخیر سن استفاده از لوازم آرایشی بسیار پایین آمده و آمار این سن را تا حدود 14 سالگی نشان می دهد، سن ابتلا به بیماری های ناشی از استفاده از این مواد هم پایین آمده است. ساده ترین و ابتدایی ترین نوع این عوارض پیری زودرس پوست به علت بسته شدن منافذ پوستی توسط لوازم آرایشی، کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی پوست، جذب پوستی بالای این مواد و اثراتی از قبیل، حساسیت، تورم، آکنه، خارش پوست و ایجاد لک های پوستی است.

استفاده کنندگان از این مواد آرایشی به مدت طولانی پوست خود را در معرض مواد شیمیایی متعدد قرار داده و در مواردی که این مواد غیر استاندارد و تقلبی باشند، کار خود را بسیار سخت تر می نمایند. گاهی افراد به دلیل ناآگاهی از مضرات لوازم آرایشی و گاهی عدم اطلاع از استانداردهای این مواد خود را دچار بیماری های ناخواسته می کنند. متاسفانه با تکرار مصرف و هر بار استفاده مقدار این مواد در بدن افزایش می یابد، به عبارتی در بدن تجمع پیدا کرده و به مرور زمان جذب این مواد هم افزایش پیدا می کند.

در بسیاری از مواقع با خبر تولد کودکان و نوزادانی که با نقص های متعددی متولد می شوند مواجه شده اید. مشکلاتی مثل شکاف کام و لب از این دسته اند. متاسفانه یکی از موارد خطرساز، استفاده از رنگ موها و رژلب ها در طول زمان بارداری است.همچنین استفاده از لوازم آرایشی، حتی گاهی آنها که برند های معتبری هم هستند، از علل عمده عفونت های چشم و پوست محسوب می شوند. آلودگی انواع ابزارهای استفاده از این مواد آرایشی هم می تواند مزید بر علت باشد.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که یا باید مقدار مصرف لوازم آرایشی را در جامعه تعدیل کرد و حتی مصرف این مواد را در حد مهمانی ها محدود نمود و یا باید از لوازم آرایشی که با مواد طبیعی و ارگانیک تولید شده اند استفاده کرد. در نهایت باید در موقع خرید به مواد به کار رفته در آن و اعتبار برند یا تولید کننده دقت ویژه ای شود.

بهتر است در هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به طبیعی بودن مواد داخل ان اطمینان پیدا کنیم. در اکثر مواردی که اقدام به خرید لوازم آرایشی ارزان قیمت می کنیم، در حال هزینه کردن برای بروز بیماری هایی هستیم که هزینه های هنگفتی برایمان خواهند داشت. پس چه بهتر که به دنبال خرید لوازم آرایشی باکیفیتی باشیم که اگرچه قیمت بالاتری دارند؛ اما باعث ضرر به بدن نمی شوند. البته دقت داشته باشید که حتی برخی لوازم آرایشی گرانقیمت نیز ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند.

استفاده از موم طبیعی زنبور عسل در لوازم آرایشی یکی از بهترین گزینه ها برای رسیدن به کاربردهایی است که برخی مواد شیمیایی مضر به لوازم آرایشی می دهند. برای مثال وجود موم طبیعی ماندگاری لوازم آرایشی را بیشتر می کند. در نتیجه بهتر است در هنگام خرید لوازم آرایشی در کنار دقت و توجه به نوع مواد به کار رفته در آن، لوازم آرایشی حاوی موم طبیعی زنبور عسل خریداری کنید.

 

-